• English
  • Language

    • Nederlands
    • English

Extended Reiteration Ripples. Presentatie Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders in de ENCI-groeve

 

© Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders

 

Project: Extended reiteration ripples, 2018/2019

Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders
In samenwerking met John Jagt NHM Maastricht 
& Jo Frenken, Charles Nypels lab

 

Gladys Zeevaarders & Sophie Johns maken onderdeel uit van de 12 deelnemers van interdisciplinair onderzoekproject ‘OVERGANGSZONE’, waarbij kunstenaars (ruim twee jaar) samenwerkten met academici en stakeholders, die betrokken zijn bij het transformatieproces van het ENCI-gebied. Gladys & Sophie werkten hiervoor samen met John Jagt, paleontoloog en conservator van het Natuurhistorisch Museum Maastricht (NHMM).

In februari/maart 2018 was er in het NHMM een tijdelijk ArtLab ingericht (naast het bestaande ScienceLab), dat bemand werd door de kunstenaars van ‘OVERGANGSZONE’. Het ArtLab functioneerde als actief laboratorium, waar de kunstenaars onderzoek deden en experimenteerden, in gesprek zijn gegaan met deskundigen en publiek, en het museum en de collectie grondig hebben bestudeerd, om hun werk verder te kunnen ontwikkelen. Het ArtLab werd afgesloten met een spetterende manifestatie tijdens de Museumnacht Maastricht (13 april 2018).

© Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders

Het depot van het NHMM met de talrijke archiefkasten en –laden dienden voor het duo als rijke voedingsbodem. Gladys en Sophie maakten verschillende selecties uit onder andere geologische en paleontologische vondsten, waarbij de focus lag op de visuele kwaliteit van de individuele objecten, zoals fossielen, steensoorten etc. Doel van hun project was de gevonden objecten te ontdoen van hun context/herkomst, waardoor er voor hen de mogelijkheid ontstond een autonoom werk te creëren. Echter bleek dat een lastige opgave, omdat juist fossielen met een berg aan informatie visueel het meest interessant bleken. Met de vraag: “wat resteert er van de paleontologische objecten die tot ‘werk’ verklaard worden wanneer deze geen enkele contextuele informatie bevatten?” gingen ze te werk. Voor hen ging het puur om het beeld, ontdaan van elke materie. Het duo heeft tijdens de Museumnacht een eerste aantal proeven getoond, die zij op een speciale wijze gedrukt hebben op de nabijgelegen Van Eyck Academie.

Speciaal voor de gelegenheid van 28 juni 2019 wordt het kunstwerk Extended reiteration ripples van Gladys Zeevaarders en Sophie Johns gepresenteerd, waar ook John Jagt een bijdrage aan heeft geleverd. Deze presentatie staat metafoor voor de nieuwe samenwerking van het Natuurhistorisch Museum Maastricht/Centre Céramique, Universiteit Maastricht, Natuurmonumenten en SOME (w.o. ‘OVERGANGSZONE’), waarvan de acte op vrijdagmiddag 28 juni onder gezelschap van speciale genodigden wordt getekend. Het ‘kunstenaarsboek’, dat bestaat uit 18 bijzondere Riso-drukken, met soja-inkt gedrukt op de Jan van Eyck (i.s.m. Jo Frenken van het Charles Nypels Lab), is het resultaat van de bijzondere samenwerking van het duo met John Jagt. Centraal in het werk staat de schoonheid van de individuele objecten los van elke context, ontdaan van zijn oorspronkelijke materie, maar juist rijk aan een eigen textuur en kleur. Het kunstwerk is een poging tot het creëren van een autonome, nieuwe betekenis, die zijn plek wilt veroveren in de bijzondere lades van de archiefkasten in het depot, als een plaats tussen de bestaande, gelaagde materie. De kunstwerken van Gladys Zeevaarders en Sophie Johns zijn speciaal voor deze gelegenheid te koop voor €. 250,-

Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders waren beide verbonden aan de Master POLIS van de Maastricht academy of Fine Arts & Design (MaFAD), alwaar zij in juli 2018 eindexamen deden.

 

© Sophie Charlotte Johns & Gladys Zeevaarders

Krien Clevis, Curator ‘OVERGANGSZONE’ www.overgangszone.nl . Zie verder: http://overgangszone.nl/portfolio/gladys-zeevaarders/ Of: http://gladyszeevaarders-sophiejohns.com