• English
  • Language

    • Nederlands
    • English

Over ons

'OVERGANGSZONE’ wordt georganiseerd door Stichting In Principio (SIP) in samenwerking met de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME).
Projectleiding:
-          Dr. Krien Clevis (Curator/kunstenaar/onderzoeker)

Projectassistentie:
-          Eline Kersten (MFA in Curating, Goldsmiths University, London)

Webdesign:
-          Maarten Davidse (kunstenaar/ontwerper MFA Sandberg, Amsterdam)

Webmaster:
-          Rachelle Bindels

Samenwerkende Partners:
-          Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME): Peter Mergelsberg (directeur) en Cecile Hassing (en daarbinnen aanverwante partijen: Provincie Limburg, Gemeente Maastricht, Stichting St. Pieter Adembenemend, ENCI en Natuurmonumenten)
-          Natuurhistorisch Museum Maastricht/Centre Céramique
-          Universiteit Maastricht
-          Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten (AOK): Dr. Ruth Benschop (Lector), Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten
-          Kunstacademie Maastricht

Stichting In Principio
 
-          Prof.dr. Eric Moormann (hoogleraar klassieke archeologie Radboud Universiteit Nijmegen), voorzitter
-          Meindert Niemeijer (grafisch ontwerper), secretaris
-          Gerard Kahmann (accountant), penningmeester
-          Lidewij de Koekkoek (directeur Rembrandthuis, Amsterdam), algemeen bestuurslid
-          Krien Clevis, (kunstenaars/onderzoeker/curator PhD), algemeen bestuurslid
KvK-nummer 12052939

Adviesraad 'OVERGANGSZONE'
-           Prof. Dr. Gert-Jan Burgers (hoogleraar mediterrane archeologie, Vrije Universiteit Amsterdam/ directeur CLUE+, onderzoeksinstituut voor erfgoed en geschiedenis van het cultureel landschap en stedelijke omgeving, VU, Amsterdam
-           Dr. Benoît Mater (transitiemanager/Kwartiermaker Romeins Museum, Heerlen)

Deelnemende kunstenaars 'OVERGANGSZONE'
Namen Eindexamenjaar Fine Arts e.v. Maastricht * Website
Karel Dicker (2015-2016) www.kareldicker.com 
Miriam Sentler (2015-2016)
www.miriamsentler.com
Eline Kersten (2014-2015)
www.elinekersten.nl
Emile Hermans (2014-2015)
www.emilehermans.com
Christian Berens (2013-2014)
www.docking-station.org
Maarten Davidse
(2013-2014, Sandberg Instituut, 2014-2016) www.maartendavidse.nl
Simon Weins
(2013-2014)
www.simonweins.com
Charlotte Koenen
(2013-2014 Van Eyck Academie, 2015-2016)
www.charlottekoenen.com
Sanne Vaassen
(2012-2013, Van Eyck Academie, 2014-2015)
www.sannevaassen.com
Joep Vossebeld
(2010-2011, Van Eyck Academie, 2015-2016)
www.joepvossebeld.com
Charlotte Lagro
(2010-2011)
www.charlottelagro.com



Deelnemende kunstenaars 'PIONEERS'
Namen Kunstopleiding Website
Rod Summers (1943) Van Eyck Academie (1974-1977) www.vecworldservice.net
Jasper Coppes (1983) Gerrit Rietveld (2004-2008)
Van Eyck Academie (2010-2012)
Glasgow MFA (2013-2014)

www.jaspercoppes.com
Chaim van Luit (1985) ABKMaastricht (2007-2011)
Van Eyck Academie (2013-2014)
www.chaimvanluit.com
Bart Lodewijks (1972) St. Joost Breda (1990-1995)
Piet Zwart R’dam (1995-1996)
Sandberg MFA (1996-1998)

www.bartlodewijks.nl
Krien Clevis (1960) ABKMaastricht (1979-1984)
Van Eyck Academie (1984-1986)
PhD Arts/Univ. Leiden (2009-13)

www.krienclevis.com
Astrid Mingels (1987) ABKMaastricht (2009-2013)
LUCA, Brussel MFA (2013-2014)
www.astridmingels.com
Kristina Benkocki (1984) Gerrit Rietveld/University of Arts, Belgrado (2005-2009)
MA Aristic Research KABK, Den Haag (2009-2011)
Van Eyck Academie (2015-2017)
www.kristinabenjocki.com
Over de curator
Kunstenaar/curator/onderzoeker Krien Clevis heeft in het kader van haar Postdoc aan het Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten (AOK) van de Arts Faculty Maastricht het concept ‘OVERGANGSZONE’ ontwikkeld. Dat concept ligt in het verlengde van haar promotieonderzoek. In haar proefschrift LOCVS (2013) deed zij onderzoek naar de notie en kwaliteit van ‘plaats’ en confronteerde en besmette dit artistiek onderzoek met onder andere archeologische debatten over plaats. Zij heeft onderzoek gedaan naar de fysieke en kwalitatieve eigenschappen van plaats, vooral op plekken die historische betekenis hebben. Het zijn plaatsen in verandering, getekend door nieuwe bouwlagen, tijd- en ruimte-aspecten, die voortdurend overschreven worden, als een proces van continue verandering. Haar onderzoek combineert historisch/archeologische, artistieke en persoonlijke exploratie van locaties met als doel om aan de aldus opgediepte gelaagde betekenis van plaatsen, een nieuwe, of anderszins artistieke betekenis toe te voegen. Dit via een methode die binnen het kunstenveld tamelijk nieuw is, maar inmiddels geïntroduceerd binnen het vierde veld van academia: Artistiek Onderzoek. Het vooronderzoek dat voor dit project is gedaan (mei 2015 – mei 2016), heeft plaats gevonden binnen de context van het Lectoraat AOK en past binnen haar doelstellingen.

www.krienclevis.com