• English
  • Language

    • Nederlands
    • English

Over ons

'OVERGANGSZONE’ wordt georganiseerd door Stichting In Principio (SIP) in samenwerking met de Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME).
Projectleiding:
-          Dr. Krien Clevis (Curator/kunstenaar/onderzoeker)

Projectassistentie:
-          Eline Kersten (MFA in Curating, Goldsmiths University, London)

Webdesign:
-          Maarten Davidse (kunstenaar/ontwerper MFA Sandberg, Amsterdam)

Webmaster:
-          Christy Westhovens (kunstenaar/onderzoeker, BA Maastricht Institute of Arts)

Samenwerkende Partners:
-          Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME): Peter Mergelsberg (directeur) en Cecile Hassing (en daarbinnen aanverwante partijen: Provincie Limburg, Gemeente Maastricht, Stichting St. Pieter Adembenemend, ENCI en Natuurmonumenten)
-          Natuurhistorisch Museum Maastricht/Centre Céramique
-          Universiteit Maastricht
-          Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten (AOK): Dr. Ruth Benschop (Lector), Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten
-          Kunstacademie Maastricht

Stichting In Principio
 
-          Prof.dr. Eric Moormann (hoogleraar emeritus klassieke archeologie Radboud Universiteit Nijmegen), voorzitter
-          Meindert Niemeijer (grafisch ontwerper), secretaris
-          Gerard Kahmann (accountant), penningmeester
-          Lidewij de Koekkoek (directeur Rembrandthuis, Amsterdam), algemeen bestuurslid
-          Krien Clevis, (kunstenaars/onderzoeker/curator PhD), algemeen bestuurslid
KvK-nummer 12052939

Adviesraad 'OVERGANGSZONE'
-           Prof. Dr. Gert-Jan Burgers (hoogleraar mediterrane archeologie, Vrije Universiteit Amsterdam/ directeur CLUE+, onderzoeksinstituut voor erfgoed en geschiedenis van het cultureel landschap en stedelijke omgeving, VU, Amsterdam
-           Dr. Benoît Mater (transitiemanager/Kwartiermaker Romeins Museum, Heerlen)

Deelnemende kunstenaars 'OVERGANGSZONE'
Namen Deelnemer 'OVERGANGSZONE' Website
Louisa Vergozisi 2020-2021 www.louisavergozisi.com 
Miriam Sentler 2016-2021
www.miriamsentler.com
Eline Kersten 2016-2021
www.elinekersten.nl
Emile Hermans 2016-2021
www.emilehermans.com
Simon Weins 2016-2021 www.simonweins.com
Joep Vossebeld 2016-2021 www.joepvossebeld.com
Gladys Zeevaarders & Sophie Johns 2016-2019 www.gladyszeevaarders-sophiejohns.com
Charlotte Koenen
2016-2018
www.charlottekoenen.com
Sanne Vaassen
2016-2018
www.sannevaassen.com
Karel Dicker 2016-2018 www.kareldicker.com
Charlotte Lagro
2016-2018
www.charlottelagro.com
Christian Berens 2016-2018 www.docking-station.org
Maarten Davidse 2016-2018 www.maartendavidse.nl
Deelnemende kunstenaars 'PIONEERS'
Namen Kunstopleiding Website
Rod Summers (1943) Van Eyck Academie (1974-1977) www.vecworldservice.net
Jasper Coppes (1983) Gerrit Rietveld (2004-2008)
Van Eyck Academie (2010-2012)
Glasgow MFA (2013-2014)

www.jaspercoppes.com
Chaim van Luit (1985) ABKMaastricht (2007-2011)
Van Eyck Academie (2013-2014)
www.chaimvanluit.com
Bart Lodewijks (1972) St. Joost Breda (1990-1995)
Piet Zwart R’dam (1995-1996)
Sandberg MFA (1996-1998)

www.bartlodewijks.nl
Krien Clevis (1960) ABKMaastricht (1979-1984)
Van Eyck Academie (1984-1986)
PhD Arts/Univ. Leiden (2009-13)

www.krienclevis.com
Astrid Mingels (1987) ABKMaastricht (2009-2013)
LUCA, Brussel MFA (2013-2014)
www.astridmingels.com
Kristina Benkocki (1984) Gerrit Rietveld/University of Arts, Belgrado (2005-2009)
MA Aristic Research KABK, Den Haag (2009-2011)
Van Eyck Academie (2015-2017)
www.kristinabenjocki.com
Over de curator
Krien Clevis is beeldend kunstenaar/curator/onderzoeker (PhD). Zij is docent aan de Maastricht Institute of the Arts, waar zij Artistic Research doceert. In het kader van haar Postdoc aan het Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten (AOK) van de Faculty of the Arts Maastricht heeft Clevis het concept ‘OVERGANGSZONE’ ontwikkeld, een interdisciplinair onderzoeksproject waar kunstenaars samenwerken met stakeholders en betrokken partijen in het ENCI-gebied in Maastricht in transformatie. Dat concept ligt in het verlengde van haar promotieonderzoek. Voor haar proefschrift LOCVS (2013) deed zij onderzoek naar de notie en kwaliteit van ‘plaats’ – met name in de kracht van verandering – en zij confronteerde dit artistiek onderzoek met onder andere archeologische debatten over plaats. Haar onderzoek combineert historische/archeologische, artistieke en persoonlijke exploraties van locaties met als doel om aan de aldus opgediepte gelaagde betekenis van plaatsen, een nieuwe, artistieke betekenis toe te voegen. Dit via een methode die binnen het kunstenveld tamelijk nieuw is, maar inmiddels geïntroduceerd binnen het vierde veld van academia: Artistiek Onderzoek.

www.krienclevis.com