• English
  • Language

    • Nederlands
    • English

Simon Weins

* 1991, DE
Simon Weins maakt gebruik van strategieën en ideeën die voortkomen uit muziek, geologie en primitieve ambachten. Hierdoor verandert hij de fysieke staat van objecten en materialen, en creëert een verhoogde staat van concentratie waarin tijd en leegte een prominente rol spelen. In zijn meest recente werk focust Weins vooral op de ontastbare ruimte tussen materiaal en omgeving. De door hem verzamelde materialen op specifieke locaties transformeert hij naar nieuwe werken, bestaande uit combinaties van analoge geluids- en filmopnames.

Simon Weins benadert het project vanuit zijn fascinatie voor de transformatie van informatiedragers en de ruimte tussen informatie en ruis. Voor ‘OVERGANGSZONE’ werkt Weins met zijn fascinatie door analoge opnames als fysische entiteit te verwerken, waardoor hij uitdrukking geeft aan de rijkdom van het ENCI-gebied. In dit proces zal de oven van ENCI, die voor de verwerking voor cement gebruikt wordt, een centrale rol spelen.
AdaMorph (2021, sound performance)
AdaMorph is een interactief muzieksysteem dat is ontwikkeld op basis van onderzoek naar het Viable System Model (VSM), een holistisch model voor het organiseren van complexe systemen, ontwikkeld door de Britse cyberneticus Stafford Beer. Beer was geïnteresseerd in het ontwikkelen van structurele organisaties die zich snel zouden kunnen aanpassen aan veranderingen in hun omgeving, en hij zag het perfecte model voor dit complexe aanpassingsproces in het menselijk zenuwstelsel. Het onderzoek naar de VSM ontwikkelde Simon Weins tot een muzikaal systeem in de visuele programmeertaal Max/MSP dat zich aanpast aan de akoestische ecologie van een bepaalde plek. Voor de voorstelling in de ENCI zal AdaMorph een compositie recyclen die is voorbereid voor het festival van vorig jaar en reageren op omgevingsgeluiden die specifiek zijn voor de plek.