• English
  • Language

    • Nederlands
    • English

Charlotte Koenen

* 1992, NL
Experimenteren en het begrijpen van materie en hoe vormen ontstaan, liggen in de kern van mijn praktijk. Ik heb een kader waarin ik een proces start en dan trek ik mij terug. Ik probeer mijn eigen handelingen te limiteren om de formele groei over te laten aan de materie en de relatie tot haar omgeving. Omdat ik gebruik maak van natuurlijke krachten zoals zwaartekracht, refereren kleinschalige processen naar grotere fenomenen. Door de dikte van de vloeistoffen die ik gebruik, geeft mijn werk mij de kans om in een andere tijds schaal terecht te komen waar elke verandering traag is. Lucht wordt een massa die lichte stofdeeltjes verplaatst. Waar ik in mijn werk naar op zoek ben, is om te intensiteit tussen tastbaar en onaantastbaar bloot te leggen: ze maken elkaar zichtbaar wanneer ze gecombineerd zijn, en beïnvloeden elkaar wederzijds. Dit kan zichtbaar worden door de manier waarop iets beweegt of door sporen die de enige getuige zijn van wat ervoor gebeurd is. Ik kies vaak voor langdurige processen die ik onmogelijk van begin tot einde kan volgen, door elementaire transformatie.

Breaking ground: Broken Circle/Spiral Hill

Toen ik het landschap van de groeve van de ENCI zag moest ik meteen denken aan het landschap waarin het werk "Broken Circle/Spiral Hill" van Robert Smithson is gemaakt. Dit bevindt zich in een zandgroeve in Emmen. Rondom dit werk is een film ontstaan "Breaking ground: Broken Circle/Spiral Hill, 1971-2011". Deze is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Nancy Holt, de vrouw van Smithson die de opnames van het werk in 1971 heeft gemaakt, en Theo Tegelaers van SKOR met wie zij de film heeft afgemaakt, in 2011. Theo Tegelaers komt zelf op 19 februari een introductie geven over de film.

Lees hier meer informatie over de film

Lees hier meer informatie over de filmvertoning die ik organiseerde op 19 Februari 2017
Wat ik heel interessant vind aan deze film, is de manier waarop alle verschillende lagen van tijd bij elkaar worden gebracht. Er is een letterlijke zoom in en zoom uit, die verschillende tijdslagen combineert. De film bestaat uit opnames van het werk over veertig jaar. Ook zijn er opnames van de watersnood in zeeland van 1953, vallende rotsen en hunebedden zijn verwerkt in de film, samengebracht in een mooi geheel met de stem van Robert Smithson (deels originele opnames) op de achtergrond, die verteld over hoe hij de film wil maken.